30 فرمان ضربتی برای ترامپ زدایی

به گزارش مجله آزمون اول، جو بایدن طی 48 ساعت حضورش در کاخ سفید حدودا 30 فرمان اجرایی صادر کرد که از میان آن ها 14 مورد آن به لغو فرامین اجرایی ترامپ مربوط می گردد. لغو بخشی دیگر از میراث ترامپ نیز به واسطه شرایط اضطراری حاکم بر آمریکا و بحران مالی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. یکی از دستیاران ارشد ترامپ نیز می گوید با سرعتی که بایدن حرکت می نماید تصور بر این است که تا زمان طلوع آفتاب روز دوشنبه تمام تصمیم های ترامپ به غیر از انتصاب هایش در دیوان عالی قضایی از میان خواهد رفت.

30 فرمان ضربتی برای ترامپ زدایی

30 فرمان ضربتی برای ترامپ زدایی

به گزارش دنیای اقتصاد، دونالد ترامپ روز چهارشنبه پیش از آنکه سوار بر هواپیما راهی فلوریدا گردد، دستاوردهایش را ماندگار خوانده بود، غافل از آنکه جانشینش تنها ساعاتی بعد با اتخاذ فرامین اجرایی متعدد تخریب این میراث را کلید زد. امروز بایدن؛ چهره ای که از او تحت عنوان کهنه سرباز میدان سیاست یاد می گردد، به جای آنکه برای اجرای اولویت ها و سیاست های خود مقدمه سازی کند مانند سلفش بر تخریب بخش عمده ای از میراث ترامپ تمرکز دارد.

به همین دلیل آن گونه که نشریه نیویورک تایمز نوشته رئیس جمهوری آمریکا ظرف 48 ساعت از حضورش در کاخ سفید حدودا 30 فرمان اجرایی صادر کرد که از میان آن ها در جریان 14 مورد آن طیف وسیعی از فرامین اجرایی ترامپ لغو شد و بخشی دیگر هدف قرار گرفته است با این حال ضربه زدن به آن ها به واسطه شرایط اضطراری حاکم بر آمریکا و بحران مالی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

به همین دلیل جان دی پودستا، مشاور پیشین باراک اوباما که در دوره دوم ریاست او زمانی که جمهوری خواستار در راستا پیشنهاد های زیست محیطی و مهاجرتی اش سنگ اندازی کردند، دست به لابی گری وسیع زده بود، در این باره گفت: تصور نمی کنم عادلانه باشد که از بایدن انتظار می داشتیم ظرف یک بعد از ظهر فرامین سلفش را لغو کند. این کار 10 روزی به طول می انجامد. این چهره سیاسی ادامه داد: ترامپ با تکیه بر ماده 2 قانون اساسی آمریکا که اختیارات ریاست جمهوری را تعریف نموده بود، تصور می کرد توانایی زیادی در سیاست گذاری های ماندگار دارد. اما امروز او متوجه این حقیقت خواهد شد که بسیاری از دستاوردهایش در عرصه سیاست خارجی دوامی نخواهند داشت.

در این میان یکی از دستیاران ارشد ترامپ که به دلایلی نخواسته نامش فاش گردد نیز در این باره به نیویورک تایمز گفت: تصور می شد که تصمیم های رئیس جمهوری دوام چندانی نداشته باشد. با این حال با سرعتی که بایدن حرکت می نماید تصور بر این است که تا زمان طلوع آفتاب روز دوشنبه تمامی تصمیم های ترامپ به غیر از انتصاب هایش در دیوان عالی قضایی از میان خواهد رفت.

از جمله تصمیم هایی که توسط ترامپ اتخاذ شد و بایدن به واسطه فرامین اجرایی اش آن ها را لغو کرد عبارتند از، بازتعریف تعهد آمریکا برای تامین بودجه سازمان بهداشت دنیای، پیوستن به توافق نامه اقلیمی پاریس، لغو فرمان ممنوعیت مهاجرتی ترامپ که مانع از سفر شهروندان چند کشور مسلمان به خاک آمریکا شده بود، متوقف ساختن ساخت دیوار مرزی در مرز مکزیک، لغو مجوز ساخت خط لوله کیستون ایکس ال، اعمال دوباره ممنوعیت ها درباره حفاری در پناهگاه حیات وحش قطب شمال، تحمیل قوانین اخلاقی جدید و سرانجام دادن به گزارش کمیسیون 1776. گفته می گردد بایدن در کوشش برای تلافی است؛ چراکه ترامپ نیز در نخستین ساعات حضورش در کاخ سفید مجموعه ای از فرامین اوباما را از سایت رسمی کاخ سفید حذف کرد و به بسیاری از آن ها که به نتیجه نرسیده بود، سرانجام داد.

متحدان ترامپ می گویند فرآیند نظارت بر فعالیت های مالی به خصوص بعد از شیوع ویروس کشنده کرونا مهم ترین دستاورد رئیس جمهوری پیشین بود که بایدن باید آن را لحاظ کند. به گفته آن ها سیاست های مالی ترامپ حقیقتا پیروزیت آمیز بود. او پیش از حمله ویروس کرونا توانسته بود با تعریف بیش از 7 میلیون فرصت شغلی (رقمی سه برابر بالاتر از آنچه کارشناسان پیش بینی کردند)، افزایش درآمد خانواده های طبقه متوسط به بیش از 6 هزار دلار، آمریکا را به یکی از پیروز ترین اقتصاد های دنیا تبدیل کند.

در این میان بایدن باید این حقیقت را لحاظ کند که ماندگاری تصمیم هایش مهم است نه اقداماتی تلافی جویانه. این درسی است که سال 1973 لیندون بی جانسون یکی از برجسته ترین روسای جمهوری ایالات متحده در اختیار آیندگان قرار داد. او گفته بود چرا در برابر فرامین اجرایی برای اعمال اصلاحات مورد درخواست جنبش های مدنی ایستاده بود. جانسون در این باره گفت: فرآیند قانون گذاری سخت است و آینده اش ناتعیین و مبهم. با این حال کوشش داشتم تا اصلاحاتم پایدار بماند و به همین دلیل به اهرم قانون متوسل شدم.

ترامپ شاید باید برای ماندگار کردن میراثش اوباما را الگو قرار می داد؛ همانی که برای تصویب خواستش برای مراقبت های مقرون به صرفه و تبدیل کردنش به قانون فرایند ای سخت و طولانی را طی کرد. همین مساله موجب شد تا ترامپ در طول ریاستش با اینکه اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیارش بود نتوانست در ارتباط با این قانون تغییرات جدی ایجاد کند.

سوال این است چرا بایدن ترامپ را الگو قرار داده و به فرامین اجرایی متوسل شده است. بعضی از نزدیکان رئیس جمهوری جدید می گویند توسل بایدن به فرامین اجرایی صرفا کوششی است نمادین برای بازسازی هر آنچه توسط ترامپ تخریب شده است. آن ها یادآوری کردند که با شروع به کار فعالیت های کنگره، بایدن کمتر از گذشته به فرامین اجرایی متوسل خواهد شد.

کوشش بایدن برای مقابله با تروریسم داخلی

بایدن از مدیر بخش اطلاعات ملی خواسته با اف بی آی و وزارت امنیت داخلی همکاری نزدیکی داشته باشد. به نظر می رسد این درخواست نشان دهنده ترس از تهدید های گروه های راست افراطی در خاک آمریکا است؛ همان هایی که وقایع 6 ژانویه را رقم زدند. این درخواست تنها چند روز بعد از آنکه آوریل هینس به عنوان مدیر جدید اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع سنا در برابر اعضای کنگره متعهد شد که در ارتباط با این مقوله ارزیابی های لازم را انجام دهد، مطرح شد.

ناظران می گوید فعلا سیا که فعالیت های مخرب دولت ها یا سازمان های خارجی را رصد می نماید از افزایش خشونت های داخلی که از آن تحت عنوان تروریسم داخلی نیز یاد می گردد، در شوک است. به همین دلیل فعلا اختیارات وسیعی را در اختیار اف بی آی و همچنین وزارت امنیت داخلی قرار دادند تا به این طریق بتوانند به این غائله پایان دهند. در این میان درخواست از مدیر اطلاعات ملی برای همکاری با اف بی آی و همچنین وزارت امنیت داخلی هم جنبه نمایدن دارد و هم به بایدن یاری می نماید تا داده های بیشتری را در ارتباط با میزان خشونت نهادینه شده در خاک آمریکا به دست آورد.

در شرایطی که راست افراطی و فعالیت های گروه های سفیدپوست رادیکال به تهدید جدی برای جامعه آمریکایی تبدیل شده است، طبیعتا ارزیابی داده های دقیق و جزئی به دولت و نهاد های امنیتی یاری خواهد نمود تا به درک انگیزه این گروه ها و چرایی ظهورشان پی ببرند.

جلسه استیضاح ترامپ به تعویق افتاد

رهبران سنا روز آدینه توافق کردند جلسه استیضاح ترامپ تا 8 فوریه به تعویق بیفتد. با این حال توافق صورت گرفته این مساله را تضمین می نماید که محاکمه رئیس جمهوری پیشین به واسطه آنچه در روز های آخر ریاستش اتفاق افتاده بود و شکاف جامعه آمریکایی را تشدید کرد، تضمین گردد. به تعویق افتادن جلسه استماع ترامپ به بایدن فرصت می دهد تا هم بسته یاری های حمایتی مربوط به مقابله با ویروس کرونا را که به گفته خودش در اولویت قرار گرفته است در کنگره به رای بگذارد و هم اعضای تیمش را در مناصب خود تعریف کند. با این همه گروهی از دموکرات ها به این توافق اعتراض دارند.

به همین دلیل چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات ها در پاسخ به این گروه گفته است: ما همه می خواهیم این فصول وحشتناک و تلخ را پشت سر بگذاریم، اما بهبود شرایط کنونی ما در گرو وحدت و پاسخگویی و اجرای حقیقت است و این ها همان مولفه هایی است که دادگاه سنا آن ها را محقق خواهد نمود.

ترامپ نخستین رئیس جمهوری است که در دوران ریاستش دو بار استیضاح شده است. او همچنین تنها رئیس جمهوری است که بعد از ترک سمتش در جلسه استماع سنا برای محاکمه حاضر خواهد شد. براساس داده های نیویورک تایمز بر مبنای توافق صورت گرفته میان چاک شومر و مک کانل، قرار بر آن شده است تا محاکمه ترامپ به 8 فوریه موکول گردد؛ این گونه به دادستان فرصت کافی داده خواهد شد تا خلاصه ای از آنچه اتفاق افتاده را به ضمیمه اسناد و مدارک در اختیار سنا قرار دهد.

شومر می گوید در این بازه زمانی باقی مانده سنا فرصت خواهد داشت به مسائلی که اولویت های بالاتری دارند، بپردازد. هنوز تعیین نیست محاکمه ترامپ در تاریخ فوق چگونه شروع خواهد شد، با این همه هر دو طرف بر یک مساله تاکید دارند و آن این است که مدت زمان محاکمه رئیس جمهوری کوتاه و در عین حال فشرده باشد به صورتی که سناتور ها تا آخر همان هفته در این باره رای گیری شان را انجام دهند.

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21615

به "30 فرمان ضربتی برای ترامپ زدایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 فرمان ضربتی برای ترامپ زدایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید