19 خوراکی که برای سلامت کلیه باید بخورید (و 2 چیز که بهتر است نخورید)

به گزارش مجله آزمون اول، کلیه اندامی بسیار مهم است. این اندام حیاتی مثل یک فیلتر طبیعی عمل می نماید و آب و سموم اضافی را از خون خارج نموده و به کنترل فشار خون یاری می نماید. متأسفانه بسیاری از افراد قدر این اندام حیاتی را نمی دانند. بر اساس گزارشات انجمن ملی کلیه، میلیون ها نفر از مردم دچار بیماری های کلیوی هستند. ابتلا به این نوع بیماری نه تنها بسیار هزینه بردار بوده، بلکه با دردی وحشتناک همراه است. بنابراین از همین امروز مراقبت از این اندام حیاتی را آغاز کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم 19 ماده غذایی را معرفی کنیم که به حفظ سلامت کلیه ها یاری می نمایند . برای آشنایی با این مواد غذایی تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

19 خوراکی که برای سلامت کلیه باید بخورید (و 2 چیز که بهتر است نخورید)

1. آب

آب یک نوشیدنی سالم است که هیچ کالری، پروتئین، چربی و کربوهیدراتی ندارد. آبرسانی به بدن و هیدراته نگه داشتن آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال نباید در مصرف آب زیاده روی کنید.

توصیه می گردد خانم ها 8 لیوان و آقایان 13 لیوان آب در طول روز بنوشند. برترین کار این است که با پزشک مشورت کنید تا بر اساس شرایط کلیه ها و فعالیت بدنی روزانه تان متوجه شوید باید چند لیوان آب در طول روز بنوشید.

2. کلم

کلم نوعی سبزی است که 22 کالری، 1 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 5 گرم کربوهیدرات دارد. کلم که جزء سبزیجات برگ دار محسوب می گردد، سرشار از ترکیبات فیتوشیمیایی است .

آنتی اکسیدان های موجود در این نوع سبزی با رادیکال های آزاد مضر در بدن مقابله می نمایند و به همین علت خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی وعروقی را کاهش می دهند. کلم منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی به تعداد می رود.

3. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای 46.2 کالری، 1 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 9 گرم کربوهیدرات دارد . این ماده غذایی برای حفظ سلامت کلیه ها عالی است، چون پتاسیم کمی دارد. با اضافه کردن فلفل دلمه ای قرمز به رژیم غذایی نه تنها به غذاها و سالادهایی که می خورید رنگ می بخشید، بلکه ویتامین C، ویتامین B6، اسیدفولیک، ویتامین A و فیبر هم دریافت می کنید.

فلفل دلمه ای قرمز حاوی آنتی اکسیدان لیکوپین است که از شما در برابر برخی انواع سرطان ها محافظت می نماید. می توانید این ماده غذایی را به صورت خام بخورید یا آن را به سالاد مرغ، تن ماهی یا غذاها و سالادهای دیگر اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

4 . پیاز

پیاز 64 کالری، 2 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 15 گرم کربوهیدرات دارد. پیاز به کلیه ها یاری می نماید درست عمل نمایند. این ماده غذایی حاوی فلاونوئیدها و کوئرستین است که از جمع شدن ترکیبات چرب در رگ های خونی جلوگیری می نمایند.

کوئرستین یک نوع آنتی اکسیدان است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. پیاز دوست کلیه ها است و پتاسیم کمی دارد. این ماده غذایی بعلاوه حاوی کرومیوم است که در متابولیسم چربی ، پروتئین و کربوهیدرات مفید است.

5 . سیر

میزان کالری موجود در سیر 203، پروتئین آن 9 گرم، چربی آن 1 گرم و کربوهیدرات آن هم 45 گرم است. سیر هم مانند پیاز بوی بدی دارد، اما حاوی خواص درمانی زیادی است. این ماده غذایی زمانی که به غذا اضافه گردد، غذا را چندین برابر خوش طعم می نماید. محققان به این نتیجه رسیده اند که آب سیر فوایدی برای سلامتی بدن از جمله کلیه ها دارد.

6 . گل کلم

گل کلم که جزء سبزیجات صلیبی به تعداد می رود، برای حفظ سلامت کلیه ها عالی است. گل کلم حاوی ترکیباتی است که برای کبد و خنثی کردن ترکیبات سمی موجود در بدن مهم هستند. گل کلم را می توانید آب پز نموده یا آن را به صورت خام نوش جان کنید.

7. سیب

سیب میوه ای پرطرفدار و شناخته شده است که 65 کالری، 0 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 17 گرم کربوهیدرات دارد. این میوه منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین K و بعلاوه فیبر محسوب می گردد.

این میوه خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد و به همین علت می تواند به کاهش کلسترول بد و بعلاوه پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت یاری کند.

از آنجایی که دیابت رابطه نزدیکی با نارسایی کلیوی دارد، مصرف سیب می تواند از شما در برابر مسائل کلیوی محافظت کند. سیب را می توانید به صورت خام یا پخته میل نموده یا با آن آب سیب درست کنید.

8. کرن بری

کرن بری حاوی 51 کالری، 0 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 13 گرم کربوهیدرات است. آب کرن بری یک داروی خانگی شناخته شده برای عفونت دستگاه ادراری (UTI) محسوب می گردد. این میوه به علت اینکه خواص آنتی اکسیدانی دارد، یک آنتی بیوتیک طبیعی عالی به تعداد می رود که از رشد باکتری ها در دستگاه گوارش یا کلیه ها جلوگیری می نماید.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که کرن بری این توانایی را دارد که سنگ کلیه کلسیم اگزالات را درمان کند. همواره کرن بری تازه بخورید یا آب کرن بری تازه را بگیرید. در نوشیدن آب کرن بری زیاده روی نکنید، چون این کار باعث می گردد کلیه ها بیش از حد کار نمایند.

9. ماهی های چرب

ماهی های چرب مثل سالمون و ماکارل 175 کالری، 19 گرم پروتئین، 10 گرم چربی و 0 گرم کربوهیدرات دارند. ماهی یک منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب چند غیراشباع به تعداد می رود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب در کاهش التهاب، مبارزه با رادیکال های آزاد، جلوگیری از بیماری قلبی، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و حفظ سلامت کلیه ها اثرگذار هستند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف ماهی که حاوی اسیدهای چرب چند غیراشباع است، می تواند سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را کاهش دهد.

10. تخم کدوحلوایی

تخم کدوحلوایی حاوی 285 کالری، 12 گرم پروتئین، 12 گرم چربی و 34 گرم کربوهیدرات است. این تخم ها سرشار از فیبر غذایی، ویتامین ای، زینک (روی)، پروتئین، مس و آهن هستند. از لحاظ علمی ثابت شده است که تخم کدوحلوایی خطر ابتلا به سنگ مثانه را کاهش می دهد.

از آنجایی که این ماده غذایی فسفر زیادی دارد و ممکن است سطح پتاسیم موجود در بدن را افزایش دهد، اگر دچار مسائل کلیوی هستید، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن برای خود اطمینان حاصل کنید.

11. آب لیموترش

آب لیموترش 61 کالری، 1 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 21 گرم کربوهیدرات دارد. آب لیموترش می تواند به حفظ سلامت کلیه ها و درمان مسائل کلیوی یاری کند.

ویتامین C و اسید سیتریک موجود در آن هم به حفظ سطح PH بدن یاری می نمایند، سلامت بدن را بهبود می بخشند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. آب لیموترش را صبح ها یا قبل از ناهار بنوشید. حتما آن را با یک فنجان آب رقیق نموده و از شیرین کردن آن خودداری کنید.

12. تمشک

تمشک حاوی 140 کالری، 1 گرم پروتئین، 1 گرم چربی و 15 گرم کربوهیدرات است. این نوع توت الاژیک اسید دارد که رادیکال های آزاد را در بدن انسان ها خنثی می نماید. پزشکان مصرف تمشک را به بیماران کلیوی توصیه می نمایند. رنگ قرمز تمشک نشان می دهد که این نوع توت حاوی آنتوسیانین است.

تمشک بعلاوه منبع خوبی از فیبر غذایی، آهن، مس، منیزیم، ویتامین کا، ویتامین ای، فسفر، ویتامین سی، منگنز و فولات به تعداد می رود. این توت در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی مفید است.

تمشک به غیر از حفظ سلامت کلیه ها به کاهش قند خون، بهبود مقاومت به انسولین، مبارزه با سرطان ها، بهبود آرتریت، کاهش وزن، مبارزه با پیری و… یاری می نماید.

13. سیب زمینی شیرین

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بین نارسایی کلیوی و دیابت ارتباط وجود دارد. دیابت هم با عادت های غذایی بد و چاقی مرتبط است. بنابراین اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید، ممکن است کلیه هایتان تحت تأثیر قرار بگیرند.

محققان در یک مطالعه به موش های مبتلا به اضافه وزن سیب زمینی شیرین دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که موش ها کاهش وزن و کم شدن سطح التهاب را تجربه کردند.

این موضوع می تواند از عملکرد نادرست کلیه ها جلوگیری کند . سیب زمینی شیرین هم جزء مواد غذایی است که پتاسیم زیادی دارد. بنابراین قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

14. بلوبری یا زغال اخته آبی

بلوبری حاوی 84 کالری، 1 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 21 گرم کربوهیدرات است. این توت آبی رنگ سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که به پاکسازی بدن از سموم یاری می نمایند. بلوبری مواد مغذی زیادی دارد که می توانند التهاب را کاهش دهند.

محققان در یک مطالعه حیوانی روی حیوانات مبتلا به سندرم متابولیک به این نتیجه رسیدند که بلوبری می تواند در جلوگیری از عوامل اثرگذار در نارسایی کلیوی مفید باشد. بنابراین بلوبری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص آن برای حفظ سلامت کلیه ها و کاهش وزن برخوردار شوید.

15. توت فرنگی

توت فرنگی 49 کالری، 1 گرم پروتئین، 0 گرم چربی و 12 گرم کربوهیدرات دارد. ویتامین ها و مواد معدنی این نوع توت خوشمزه شامل ویتامین سی، منگنز، فولات (ویتامین ب 9)، پتاسیم، ویتامین کا، ویتامین ای، ویتامین ب 6 و… می شوند. توت فرنگی خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارد و برای حفظ سلامت کلیه ها و قلب یک گزینه عالی به تعداد می رود.

با این وجود نظرات درباره ارتباط بین توت فرنگی و بهبود سلامت کلیه ها متناقض است. بنابراین قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید. اگر بخواهیم سایر خواص توت فرنگی را نام ببریم، می توانیم کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، بهبود عملکرد قلب، کاهش التهاب، تنظیم قند خون، جلوگیری از سرطان و… را نام ببریم.

16. گیلاس

گیلاس 51 کالری، 1 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی و 13 گرم کربوهیدرات دارد. این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است که به محافظت از کلیه ها و قلب یاری می نمایند.

مصرف روزانه گیلاس در کاهش التهاب بدن، به ویژه التهاب کلیه ها مفید است. بهبود عملکرد ورزشی، کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود علائم آرتریت و نقرس و بهبود کیفیت خواب از دیگر خواص گیلاس محسوب می شوند.

17. انگور قرمز

انگور قرمز حاوی 104 کالری، 1.1 گرم پروتئین، 0.2 گرم چربی و 27 گرم کربوهیدرات است. این میوه خوش رنگ سرشار از ترکیبات پلی فنولی طبیعی به نام رزوراترول است که از جمله فواید آن ها می توانیم به بهبود سلامت قلب و محافظت از کلیه ها اشاره کنیم.

رزوراترول به بهبود آسیب های کلیوی مثل نوروپاتی دیابتی یاری می نماید. انگور قرمز را در رژیم غذایی خود جای دهید تا سلامتی کلیه هایتان حفظ گردد.

18. کلم پیچ

کلم پیچ 33 کالری، 2.9 گرم پروتئین، 0.6 گرم چربی و 6 گرم کربوهیدرات دارد. کلم پیچ منبع غنی مواد مغذی مختلف است که از جمله های آن ها می توانیم ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، منگنز، کلسیم، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم و مس را نام ببریم. این نوع سبزی حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مثل کوئرستین و کائمفرول است که در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد مفید هستند.

مصرف کلم پیچ می تواند از شما در برابر دیابت و نوروپاتی دیابتی محافظت کند. اگر در حال حاضر دچار بیماری کلیوی هستید، قبل از مصرف کلم پیچ با پزشک مشورت کنید. خواص دیگر کلم پیچ شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، مبارزه با سرطان، محافظت از چشم ها و… می گردد.

19. هندوانه

هندوانه حاوی 46 کالری، 0.9 گرم پروتئین، 0.2 گرم چربی و 11 گرم کربوهیدرات است. ویتامین ها و مواد معدنی هندوانه شامل ویتامین سی، ویتامین آ، پتاسیم، منیزیم، ویتامین های ب 1، ب 5 و ب 6 می گردد. این میوه تابستانی پرطرفدار سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام لیکوپین است که با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و از این طریق از آسیب کلیوی جلوگیری می نماید.

در مصرف هندوانه زیاده روی نکنید، وگرنه ممکن است دچار برخی عوارض جانبی شوید. اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، قبل از خوردن هندوانه درباره بی خطر بودن آن برای سلامتی اتان با پزشک مشورت کنید.

مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری تباهی لکه زرد، تسکین درد عضلانی، تقویت سلامت پوست و مو و… از دیگر خواص هندوانه برای سلامتی بدن هستند.

مواد غذایی مضر برای کلیه ها

در بالا خوراکی های مفید برای حفظ سلامت کلیه ها را معرفی کردیم. در ادامه به مواد غذایی اشاره می کنیم که برای کلیه ها مضر هستند. اگر می خواهید سلامت کلیه های خود را بهبود دهید، از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید.

1. مواد غذایی غنی از فسفر

مصرف بیش از حد فسفر می تواند به کلیه ها فشار وارد کند. تحقیقات نشان داده اند که بین مصرف زیاد فسفر و افزایش خطر آسیب کلیوی بلندمدت ارتباط وجود دارد.

هرچند شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد که فسفر منجر به آسیب کلیوی می گردد. بنابراین به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است. مواد غذایی که فسفر زیادی دارند، شامل اقلام زیر می شوند.

  • گوشت
  • محصولات لبنی
  • بیشتر غلات
  • حبوبات
  • مغزها
  • ماهی

2. گوشت قرمز

پردازش برخی از انواع پروتئین ها ممکن است برای کلیه ها یا به طور کلی بدن دشوارتر باشد. از جمله این پروتئین ها می توانیم گوشت قرمز را نام ببریم.

تحقیقات نشان می دهند افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می نمایند، در مقایسه با افرادی که میزان کمتری گوشت قرمز می خورند، بیشتر در معرض بیماری کلیوی قرار می گیرند. با این وجود به مطالعات بیشتری برای آنالیز اثرات منفی پروتئین روی کلیه احتیاج است.

روش هایی برای حفظ سلامت کلیه ها

به غیر از رژیم غذایی، سبک زندگی هم اثر زیادی روی سلامت کلیه ها دارد. در ادامه چند روش مفید برای تقویت سلامت کلیه ها آورده شده است.

1. فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش کردن منظم فقط برای کوچک کردن سایز کمرتان فایده ندارد. ورزش کردن می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن را کاهش دهد. بعلاوه می تواند فشار خون را کم کند و سلامت قلب را بهبود دهد که هر دو برای جلوگیری از آسیب کلیوی مهم هستند.

لازم نیست روزی 5 تا 6 ساعت ورزش با شدت زیاد کنید تا از خواص آن برای سلامتی بدن بهره مند شوید. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و حتی رقصیدن برای مدت زمان کوتاه از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند برای سلامتی جسم و فکر مفید باشند.

2. قند خون خود را کنترل کنید

افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار آسیب کلیوی شوند. زمانی که سلول های بدن نتوانند از گلوکز (قند) استفاده نمایند، کلیه ها مجبور می شوند بیشتر کار نمایند تا خون را تصفیه نمایند . این موضوع به مرور زمان می تواند جان شما را تهدید کند. اگر بتوانید قند خون خود را کنترل کنید، احتمال ابتلا به این عارضه در شما کاهش پیدا می نماید.

3 . حواستان به فشار خون خود باشد

فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب کلیوی گردد. اگر فشار خون بالا همراه با عارضه های دیگر مثل دیابت، بیماری قلبی یا کلسترول بالا رخ دهد، بدنتان به طرز منفی تحت تأثیر قرار می گیرد.

4. وزن خود را مدیریت کنید

افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن در معرض بسیاری از بیماری ها قرار دارند که می توانند به کلیه ها آسیب برسانند. این بیماری ها شامل دیابت، بیماری قلبی و بیماری کلیوی می شوند.

برای اینکه احتمال ابتلا به آسیب کلیوی را کاهش دهید، مصرف سدیم، گوشت فرآوری شده و دیگر مواد غذایی مضر برای کلیه ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و خوراکی هایی را مصرف کنید که سدیم کمی دارند.

5. سیگار نکشید

استعمال دخانیات به رگ های خونی بدن آسیب می رساند. این موضوع سرعت جریان خون به کلیه ها را کاهش می دهد. استعمال دخانیات بعلاوه احتمال ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد. اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، خطر ابتلا به این نوع سرطان در شما کاهش پیدا می نماید.

6. مایعات زیادی بنوشید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای تقویت سلامت کلیه های خود بکنید، هیدراته نگه داشتن بدنتان است. مصرف منظم آب برای کلیه ها فواید زیادی دارد. آب به دفع سدیم و سموم از کلیه ها یاری می نماید.

هر روز دست کم یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید. اینکه بدنتان به چه میزان آب احتیاج دارد، بر اساس سلامت و سبک زندگی اتان تعیین می گردد. عواملی مثل آب وهوا، ورزش کردن، جنسیت و سلامت عمومی، بعلاوه باردار بودن یا شیردهی روی میزان آب لازم بدن اثر می گذارند.

کلام پایانی

کلیه ها نقش مهمی در فیلتر کردن خون و از بین بردن مواد زائد از ادرار دارند. بسیاری از مواد غذایی ممکن است به حفظ سلامت کلیه ها و جلوگیری از آسیب تماشا این اندام یاری نمایند.

در این مقاله شما را با مواد غذایی مفید برای کلیه ها آشنا نموده و به چند خوراکی مضر برای این اندام اشاره کردیم. در پایان هم روش های مفید برای تقویت سلامت کلیه ها را معرفی کردیم.

منبع: health line, style craze

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 26456

به "19 خوراکی که برای سلامت کلیه باید بخورید (و 2 چیز که بهتر است نخورید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 خوراکی که برای سلامت کلیه باید بخورید (و 2 چیز که بهتر است نخورید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید