گشتی در بازار تاریخی تبریز

به گزارش مجله آزمون اول، بازار تاریخی تبریز

موقعیت جغرافیایی تبریز در سمت شمال غربی ایران و بودن در راستا جاده ابریشم باعث شده که این شهر برای سالیان طولانی یکی از مهمترین مراکز تجارت باشد. قلب بازرگانی و تجارت این شهر، بازار تاریخی اش بود و بیشتر تجار و بازرگانان برای خرید و فروش به این نقطه از شهر می رفتند. این بازار شلوغ و پرهیاهو یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا است و در سال 1389 درلیست میراث دنیای یونسکو نهاده شد. خبرنگاران در این پست کمی درباره بازار تاریخی تبریز حرف می زند، ما را همراهی کنید.

گشتی در بازار تاریخی تبریز

بازار تبریز با یک کیلومتر طول یکی از بزرگ ترین بازارهای مسقف دنیاست و معماری خیره کننده اش از شاهکارهای معماری ایران به شمار می رود. با اینکه در زلزله سال 1193 هجری قمری قسمت های زیادی از این بازار از بین رفت اما گروهی از معماران حرفه ای در اواخر حکومت زندیه و قاجار این بازار تاریخی را بازسازی کردند. این بازار سنتی و زیبا در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

این بازار از بازارچه ها، تیمچه ها، کاروانسراها و دالان های مختلفی تشکیل شده و در داخل آن سازه های آجری به هم پیوسته و گنبدهایی با کادربندی های زیبایی را می بینید که در هماهنگی کامل ساخته شده و به فضای بازار جلوه ای خاص داده اند. کنار سراهای بازرگانی تعداد زیادی مدرسه و مسجد هست که ظاهر بازار را سنتی تر و تاریخی تر نموده است.

موقعیت بازار تبریز چگونه است؟

هسته مرکزی شهر تبریز در داخل یک چهار ضلعی واقع شده است و بازار تبریز دقیقا در مرکز این چهار ضلعی است. این بازار از غرب به مسجد جامع و در شمال به بخش هایی از مهران رود می رسد.

قسمت های مختلف بازار

تیمچه ها

تیمچه ها فضاهایی هستند که که سقفی گنبدی و آجرکاری دارند و با سبک معماری خاصی ساخته شده اند. این تیمچه ها برای رفت و آمد درب بزرگ و محکمی دارند و در طول شب تعطیل می شوند. تیمچه از قسمت های مختلف تشکیل شده که در آنجا اجناس مختلف انبار می شد، به فروش می رسید و در طبقه بالای آن بازرگان های غیر تبریزی شب ها استراحت می کردند. تیمچه میرزا شفیع و تیمچه مظفریه از تیمچه های این بازار هستند.

کاروانسراها و سراها

کاروان های مختلف بار و وسایل خود را در کاروانسراها تخلیه می کردند و در اطراف کاروانسراها اتاق، انبار و حجره و در حیاط کاروانسراها استخر، آب انبار، فضای سبز و باغچه وجود دارد، از بزرگ ترین سراهای بازار تبریز، سرای امیر است که برای تماشا از آن باید به نیمه جنوبی و حاشیه شرقی بازار بروید.

راسته ها

راسته ها معابر عمومی سرپوشیده ای هستند که درب ورودی ندارند و معابر اصلی بازار به حساب می آیند. مهمترین راسته بازارهای این مجموعه بازار کفاشان، قیزبستی بازار، بازار صفی، بازار آدینه مسجد، کلاهدوزان، بازار صادقیه و … هستند.

این بازار از جاذبه های تماشای اصلی شهر تبریز است و در آن می توانید با گشت و گذار در قسمت های مختلف هم معماری تاریخی بازار را ببینید و هم خریدی مقرون به صرفه و راحت داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 32827

به "گشتی در بازار تاریخی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در بازار تاریخی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید