گامی بلند در جهت نظام تأمین اجتماعی فراگیر

به گزارش مجله آزمون اول، توسعه متـوازن وعدالت بنیان و توجه ویژه به مسائل رفاهی و خدمات اجتماعی اقشار مختلف مردم بویژه اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب، از وعده های مهم حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری در دوران انتخابات ریاست جمهوری بود که در هر دو دوره یازدهم و دوازدهم، گام های مهمی در این زمینه برداشته شد.

گامی بلند در جهت نظام تأمین اجتماعی فراگیر

در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول نظام سلامت، ضمن بهبود قابل توجه دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی بویژه در مناطق کمتر برخوردار، سهم مشارکت اقتصادی مردم در هزینه های درمان که پیش از این دولت تا بیش از 50 درصد رسیده بود، کاهش چشمگیری یافت. علاوه بر این در دولت یازدهم فراگیری بیمه پایه درمان به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت مورد توجه قرار گرفت و این امکان برای آحاد مردم فراهم شد که تحت پوشش بیمه درمان پایه قرار گیرند و با اجرای آزمون وسع و مشارکت اقتصادی دولت در پرداخت حق بیمه اقشاری که قادر به تأمین و پرداخت حق بیمه درمان پایه نبودند، ضریب پوشش بیمه پایه درمان در کل کشور تا بیش از 90 درصد افزایش یافت.

در دولت دوازدهم نیز دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استمرار طرح های معطوف به هدف ارتقای رفاه اجتماعی، توسعه پوشش بیمه اجتماعی و بازنشستگی را هدفگذاری کرده اند که گام های مؤثری در این زمینه در قالب فراهم شدن امکان پوشش بیمه ای شاغلان برخی مشاغل نوپدید مانند استارتاپ ها و فری لنسرها توسط سازمان تأمین اجتماعی، توسعه خدمات غیرحضوری بیمه اجتماعی، اجرای طرح های متناسب سازی مستمری ها در صندوق های بازنشستگی و... تا به امروز برداشته شده است. در پی تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار چهارم آذر 1399 اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با اشاره به تحت فشار بودن اقتصاد خانواده ها به علت رکود تورمی چند سال اخیر و به وجود آمدن دشواری های جدی معیشتی برای گروه های زیادی از مردم، ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم را از جمله پیشنهادهای کارشناسان برای کاهش مسائل مردم برشمردند، همان طور که همان زمان در نامه ای به رهبر معظم انقلاب قول دادیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بلافاصله ضمن بهره گیری از کارشناسان و دستگاه های اجرایی مرتبط و با استفاده از ظرفیت قانون ارزشمند ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، بررسی های کارشناسی مربوط به تدوین لایحه نظام متمرکز تأمین اجتماعی را آغاز کرد. خرسندم که به اطلاع برسانم با ارائه گزارشی از تلاش ها و اقدامات این وزارتخانه برای تدوین لایحه نظام متمرکز تأمین اجتماعی در جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و حسب تأکید ریاست محترم جمهوری، مقرر شد که برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی و بازنشستگی، علاوه بر فراهم شدن امکان پوشش بیمه پایه بازنشستگی برای تمام اقشاری که امکان مشارکت و پرداخت حق بیمه دارند و مشارکت دولت در تأمین و پرداخت حق بیمه اقشاری که قادر به تأمین تمام یا بخشی از حق بیمه نیستند، تمام موانع و قیود مربوط به اشتغال و کسب و کار در حوزه بیمه بازنشستگی مانند الزام به داشتن کارفرما، الزام به داشتن جواز کسب و... حذف و لایحه نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای سیر مراحل تصویب، در اسرع وقت به هیأت دولت ارائه شود.

ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه چهل و سومین بهار آزادی، با در اختیار داشتن زیرساخت های لازم ازجمله پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، پنجره واحد خدمات و ابزار کارآمدی چون آزمون وسع و... آمادگی داریم که براساس اطلاعات ثبتی، بسترهای لازم برای فراگیری پوشش بیمه بازنشستگی در کل کشور و پوشش بالغ بر 7 میلیون و 200 هزار خانوار/ فرد فاقد هرگونه پوشش بیمه اجتماعی را فراهم آوریم و از این طریق گام بلندی در تحقق آرمان عدالت اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی برداریم.

*وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

منبع: ایران

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22623

به "گامی بلند در جهت نظام تأمین اجتماعی فراگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گامی بلند در جهت نظام تأمین اجتماعی فراگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید