ورزش بسکتبال کانادا، سوابق و قهرمانان

به گزارش مجله آزمون اول، بسکتبال یکی از محبوب ترین ورزش ها در کانادا است و سابقه ای طولانی در این کشور دارد. تیم ملی بسکتبال کانادا در سال 1936 برای اولین بار در بازی های المپیک شرکت کرد و از آن زمان تاکنون در 22 دوره بازی های المپیک حضور داشته است. بهترین عملکرد تیم ملی بسکتبال کانادا در بازی های المپیک کسب مقام چهارم در سال 1984 بوده است.

ورزش بسکتبال کانادا، سوابق و قهرمانان

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

تاریخچه بسکتبال در کانادا

اولین بازی رسمی بسکتبال در کانادا در سال 1896 در شهر تورنتو برگزار شد. این بازی بین دو تیم از دانشکده YMCA برگزار شد و تیم YMCA تورنتو با نتیجه 9-11 پیروز شد.

بسکتبال به سرعت در کانادا محبوب شد و در سال 1904، فدراسیون بسکتبال کانادا تأسیس شد. این فدراسیون مسئول برگزاری مسابقات بسکتبال در کانادا و همچنین نظارت بر تیم ملی بسکتبال کانادا است.

اولین تیم ملی بسکتبال کانادا در سال 1936 تشکیل شد و در بازی‌های المپیک تابستانی 1936 شرکت کرد. کانادا در آن مسابقات به مقام چهارم دست یافت.

تیم ملی بسکتبال کانادا در دهه 1980 میلادی به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. این تیم در سال‌های 1983 و 1984 قهرمان مسابقات قاره آمریکا شد و همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی 1984 به مدال برنز دست یافت.

اولین لیگ بسکتبال حرفه ای در کانادا در سال 1937 تاسیس شد. این لیگ در سال 1952 منحل شد و در سال 1993 لیگ بسکتبال ملی کانادا (NBLC) تاسیس شد. لیگ NBLC در سال 1999 منحل شد و در سال 2011 لیگ بسکتبال کانادا (CEBL) تاسیس شد. لیگ CEBL در حال حاضر تنها لیگ بسکتبال حرفه ای در کانادا است.

بسکتبال کانادا در سال‌های اخیر نیز به موفقیت‌های خوبی دست یافته است. تیم ملی بسکتبال کانادا در سال 2019 به مدال برنز مسابقات جهانی بسکتبال دست یافت و همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 به مقام چهارم دست یافت.

سوابق تیم ملی بسکتبال کانادا

تیم ملی بسکتبال کانادا یکی از موفق‌ترین تیم‌های ملی بسکتبال در جهان است. این تیم تاکنون دو بار در سال‌های 1983 و 1984 قهرمان مسابقات قاره آمریکا شده است و همچنین در مسابقات جهانی بسکتبال در سال 2019 به مدال برنز دست یافته است.

تیم ملی بسکتبال کانادا همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی عملکرد خوبی داشته است. این تیم در سال 1984 به مدال برنز دست یافت و همچنین در سال 2020 به مقام چهارم دست یافت.

لیگ بسکتبال کانادا (CBL)

لیگ بسکتبال کانادا (CBL) لیگ حرفه‌ای بسکتبال در کانادا است. این لیگ در سال 1993 تأسیس شد و در حال حاضر دارای 10 تیم است.

لیگ بسکتبال کانادا یکی از لیگ‌های بسکتبال در حال رشد در جهان است. این لیگ دارای تعدادی از بازیکنان با استعداد است که در حال تلاش برای رسیدن به لیگ بسکتبال ملی آمریکا (NBA) هستند.

قهرمانان بسکتبال کانادا

بسیاری از بازیکنان بسکتبال کانادایی در لیگ بسکتبال ملی آمریکا (NBA) بازی کرده اند. برخی از معروف ترین بازیکنان بسکتبال کانادایی که در NBA بازی کرده اند عبارتند از:

  • استیو ناش (Steve Nash) ناش یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال تاریخ کانادا است. او دو بار برنده جایزه MVP لیگ برتر بسکتبال آمریکا شده است و در سال 2014 به تالار مشاهیر بسکتبال راه یافت.
  • ریک فوکس (Rick Fox)
  • سام پراکانتی (Sam Perkins)
  • تری مورفی (Terry Murphy)
  • تری میلر (Tracy Murray)
  • اندرو گیرگین (Andrew Wiggins)
  • جمال موری (Jamal Murray)
  • RJ Barrett
  • ویکتوریا اولادویپو: اولادویپو یکی از بازیکنان بسکتبال کانادایی است که در حال حاضر در لیگ برتر بسکتبال آمریکا بازی می کند. او دو بار در تیم آل استار لیگ برتر بسکتبال آمریکا انتخاب شده است.
  • تریسی مکگریدی: مکگریدی یکی از بازیکنان بسکتبال کانادایی است که در گذشته در لیگ برتر بسکتبال آمریکا بازی می کرد. او 7 بار در تیم آل استار لیگ برتر بسکتبال آمریکا انتخاب شده است.
  • ریچارد همیلتون: همیلتون یکی از بازیکنان بسکتبال کانادایی است که در گذشته در لیگ برتر بسکتبال آمریکا بازی می کرد. او سه بار در تیم آل استار لیگ برتر بسکتبال آمریکا انتخاب شده است.

تیم ملی بسکتبال کانادا نیز دارای بازیکنان بزرگی است. برخی از معروف ترین بازیکنان تیم ملی بسکتبال کانادا عبارتند از:

  • کلی اولیینک (Kelly Olynyk)
  • تریستان تامپسون (Tristan Thompson)
  • آرون گوردون (Aaron Gordon)
  • شای گیلجس-الکساندر (Shai Gilgeous-Alexander)
  • لوک دونچیچ (Luka Dončić)

آینده بسکتبال کانادا

بسکتبال کانادا در حال رشد است و تیم ملی بسکتبال کانادا نیز یکی از تیم های برتر جهان است. تیم ملی بسکتبال کانادا در حال حاضر در رده بندی فیبا در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد. کانادا همچنین میزبان جام جهانی بسکتبال 2023 خواهد بود.

نتیجه گیری

بسکتبال یکی از محبوب ترین ورزش ها در کانادا است و سابقه ای طولانی در این کشور دارد. تیم ملی بسکتبال کانادا یکی از تیم های برتر جهان است و بسیاری از بازیکنان بسکتبال کانادایی در لیگ بسکتبال ملی آمریکا (NBA) بازی کرده اند. کانادا همچنین میزبان جام جهانی بسکتبال 2023 خواهد بود.

انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 مهر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2595

به "ورزش بسکتبال کانادا، سوابق و قهرمانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش بسکتبال کانادا، سوابق و قهرمانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید