آشنایی با محله های مسلمان نشین تورنتو

به گزارش مجله آزمون اول، تورنتو یکی از متنوع ترین و پرجمعیت ترین شهرهای کاناداست. بیش از 50 درصد از ساکنان این شهر را مهاجران تشکیل می دهند. جمعیت مسلمان این شهر نیز در حال رشد است. طبق آمار سال 2011، حدود 4 درصد از ساکنان تورنتو را مسلمانان تشکیل می دهند که این رقم بیشتر از میانگین کشوری است.

آشنایی با محله های مسلمان نشین تورنتو

برای دریافت خدمات تور کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

محله های مختلفی در تورنتو وجود دارند که دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان هستند. در این مقاله قصد داریم با برخی از مهمترین و شناخته شده ترین این محله ها بیشتر آشنا شویم.

محله دانفورد

یکی از محله هایی که بیشترین تعداد مسلمان را در خود جای داده، محله دانفورد در شمال شرقی تورنتو است. این محله در منطقه نورث یورک قرار دارد و دارای جمعیتی حدود 150 هزار نفر است.

بیش از 30 درصد از ساکنان این محله را مهاجران تشکیل می دهند که عمدتا از کشورهای جنوب آسیا مانند پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا می باشند. به همین دلیل، فرهنگ و آداب و رسوم آسیای جنوبی به وضوح در این محله مشاهده می شود.

مسجدها و مراکز اسلامی متعددی در این محله وجود دارند. مسجد جامع تورنتو که بزرگترین مسجد شهر نیز محسوب می شود، در دانفورد قرار گرفته است. علاوه بر آن، مدارس و مراکز آموزشی اسلامی نیز در این منطقه فعالیت می کنند.

از ویژگی های بارز این محله، وجود مغازه ها و رستوران های فراوان با غذاهای سنتی و محلی کشورهای آسیای جنوبی است. شما می توانید انواع غذاهای هندی، پاکستانی و مسلمانان را در این مغازه ها پیدا کنید.

همچنین پوشاک و لباس های سنتی، طلا و جواهرات، و اجناس مورد نیاز مسلمانان از دیگر اقلامی هستند که در فروشگاه های این منطقه به فراوانی یافت می شوند.

به طور کلی دانفورد یکی از بهترین محله ها برای احساس خانه در غربت برای مسلمانان ساکن تورنتو به شمار می رود.

محله اسکاربورو

محله اسکاربورو در شرق تورنتو واقع شده و یکی دیگر از محله های پرجمعیت مهاجرین مسلمان است. بیش از 25 درصد از جمعیت این محله را مسلمانان تشکیل می دهند.

اکثر مسلمانان ساکن اسکاربورو ریشه ای در کشورهای آفریقایی مانند سومالی، اتیوپی، اریتره، سودان و... دارند. البته تعداد قابل توجهی از مسلمانان خاورمیانه نیز در این محله زندگی می کنند.

مسجد اسکاربورو که در سال 2005 تاسیس شده، از مراکز مهم اسلامی این منطقه به شمار می رود. این مسجد با معماری زیبا و گنبد مخروطی شکلش، یکی از نمادهای بارز محله محسوب می شود.

علاوه بر آن، مدرسه ابتدایی اسلامی تورنتو نیز در این محله قرار دارد که امکان تحصیل به شیوه اسلامی را برای دانش آموزان مسلمان فراهم می کند.

همچنین رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی در اسکاربورو وجود دارند که مایحتاج مسلمانان از جمله غذاهای حلال، پوشاک و لباس‌های سنتی، فرآورده‌های حلال و غیره را عرضه می‌کنند.

از جشن‌ها و اعیاد مهم مسلمانان مانند عید فطر و قربان نیز با شکوه خاصی در این محله برگزار می‌شود.

به طور کلی اسکاربورو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سکونت مسلمانان در تورنتو به‌شمار می‌رود.

محله اتوبیکو

اتوبیکو محله‌ای در مرکز غربی شهر تورنتو است که دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان می‌باشد.

تخمین زده می‌شود که حدود 10 درصد از ساکنان این منطقه را مسلمانان تشکیل دهند. اکثر آنها مهاجرانی از کشورهای عربی و جنوب آسیا هستند.

در این محله مراکز مذهبی متعددی وجود دارد که از جمله می‌توان به مسجد الفلاح و مسجد دارالارقم اشاره کرد. همچنین مدرسه‌ای به نام مدرسه نور الهدی در این منطقه فعالیت می‌کند که امکان آموزش اسلامی را برای دانش‌آموزان مسلمان فراهم می‌کند.

علاوه بر این، انواع مغازه‌ها و فروشگاه‌های اسلامی در اتوبیکو وجود دارند. شما می‌توانید مواد غذایی حلال، پوشاک و لباس مخصوص مسلمانان، کتب و جزوات مذهبی و دیگر نیازهای خود را از این فروشگاه‌ها تهیه کنید.

در مجموع، اتوبیکو یکی از محله‌های خوب برای زندگی مسلمانان در تورنتو محسوب می‌شود. البته تراکم جمعیت مسلمان در اینجا کمتر از محله‌هایی مانند دانفورد و اسکاربورو است.

محله ریجدال

ریجدال در شمال غربی تورنتو واقع شده و از نظر تنوع فرهنگی و قومی یکی از غنی‌ترین محله‌های این شهر به‌شمار می‌رود. حدود 15 درصد جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

بزرگترین گروه مسلمانان ساکن در ریجدال را مهاجران صومالی‌تبار تشکیل می‌دهند. البته تعداد قابل توجهی از مسلمانان پاکستانی، افغان، عرب و... نیز در این منطقه ساکن هستند.

مسجد ریجدال، مسجد الفتح و مسجد دارالارقم از جمله مساجد معروف این محله هستند. همچنین مرکز اسلامی تورنتو واقع در این منطقه، خدمات متعددی از جمله مدرسه‌ی اسلامی و آموزش‌های دینی به مسلمانان ارائه می‌دهد.

در ریجدال می‌توانید انواع مغازه‌ها و رستوران‌های اسلامی و حلال را پیدا کنید. همچنین فروشگاه‌هایی برای تهیه نیازهای مسلمانان از جمله حجاب و پوشاک اسلامی، فرش و لوازم التحریر وجود دارند.

به طور کلی، ریجدال یکی از محله‌های خوب برای زندگی مسلمانان در تورنتو به شمار می‌رود.

محله تی. او

محله داون تاون تورنتو یا تی. او یکی دیگر از محله‌هایی است که دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان می‌باشد. این محله در مرکز شهر تورنتو واقع شده و دارای امکانات و خدمات فراوانی برای ساکنان خود است.

تخمین زده می‌شود که حدود 5 تا 10 درصد از جمعیت تی. او را مسلمانان تشکیل دهند. بیشتر آنها مهاجرانی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.

از مراکز مهم اسلامی می‌توان به مسجد تورنتو، مرکز فرهنگی اسلامی و مدرسه‌ی نور الاسلام اشاره کرد که در این محله قرار دارند.

همچنین رستوران‌ها و فروشگاه‌های زیادی در تی. او وجود دارند که نیازهای غذایی و مذهبی مسلمانان را تامین می‌کنند. شما می‌توانید براحتی غذاهای حلال و اجناس مورد نیاز از قبیل حجاب و لباس‌های اسلامی را در این محله پیدا کنید.

در مجموع، تی. او یکی از محله‌های نسبتاً مناسب برای زندگی مسلمانان در تورنتو به‌شمار می‌رود. البته با توجه به وسعت کمتر، خدمات و امکانات اسلامی در اینجا محدودتر از برخی محله‌های دیگر است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین محله‌های مسلمان‌نشین شهر تورنتو پرداختیم. همان‌طور که مشاهده شد، محله‌هایی مانند دانفورد، اسکاربورو، ریجدال و اتوبیکو دارای بالاترین تراکم جمعیت مسلمان بوده و امکانات بیشتری را برای زندگی اقلیت مسلمان فراهم می‌کنند. البته سایر محله‌ها نیز ظرفیت‌های مناسبی برای سکونت مسلمانان دارند. در مجموع می‌توان گفت که تورنتو یکی از شهرهای متنوع و پذیرای مهاجران در کانادا است و مسلمانان می‌توانند با آرامش در این شهر زندگی کنند.

انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 مهر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2059

به "آشنایی با محله های مسلمان نشین تورنتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با محله های مسلمان نشین تورنتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید