شبکه ملی اطلاعات و عدم وابستگی نرم افزاری، ایجاد پیغام رسانی با 50 میلیون کاربر از خدمات پایه شبکه ملی است

به گزارش مجله آزمون اول، در بسیاری از زمینه های مرتبط با فناوری های ارتباطی و فضای مجازی، به خارج از کشور وابستگی داریم؛ اما وابستگی در بعضی زمینه ها مانند سیستم عامل بویژه در حوزه های راهبردی و حیاتی قابل قبول نیست. شبکه ملی اطلاعات، چه راه چاره عملی ای برای برطرف وابستگی های نرم افزاری دارد؟

شبکه ملی اطلاعات و عدم وابستگی نرم افزاری، ایجاد پیغام رسانی با 50 میلیون کاربر از خدمات پایه شبکه ملی است

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرنگاران، با اینکه عنوان شبکه ملی اطلاعات بسیار تکرار شده است؛ اما شمار زیادی از کاربران هنوز به درستی نمی دانند که این شبکه چه می نماید و قرار است چگونه مسائل و کاستی های فعلی عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را برطرف کند.

پیدا کردن وظایف و کارکردهای شبکه ملی اطلاعات از میان اسناد و قوانین کار آسانی نیست و علاوه بر این، باید به زبان ساده و قابل فهم برای مردم گفته شوند. یکی از موضوعاتی که هنوز دارای زوایای پنهان زیادی است، لایه خدمات در شبکه ملی اطلاعات است که امکان قرارگیری سکوهای نرم افزاری یا همان خدمات مورد استفاده کاربر نهایی را فراهم می نماید و همچنین نحوه بهره مندی کاربران اینترنت به عنوان آخرین حلقه از این شبکه را هم روشن می نماید.

در این گزارش به سوالات کلیدی از جمله اجزا و کارکرد آنها در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات، صندلی و کارکرد سکوهای نرم افزاری داخلی در این شبکه ملی و نحوه تعریف و کارکرد لایه دسترسی کاربر پرداخته خواهد شد.

نمای کلی شبکه ملی اطلاعات متشکل از سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا

تقسیم بندی لایه ها بر اساس سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مدل معماری مرجع شبکه ملی اطلاعات توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبات، در حالت کلی شبکه ملی اطلاعات از سه لایه تشکیل شده است: زیرساخت، خدمات و محتوا که هر کدام از این لایه های به دو زیرلایه تقسیم می شوند.

لایه زیرساخت شامل زیرساخت ارتباطی و زیرساخت اطلاعاتی است. لایه خدمات هم به دو بخش خدمات پایه و ابزارهای ضروری و همچنن خدمات کاربردی عمومی تقسیم می گردد.

همچنین لایه آخر که روی این دو لایه قرار گرفته است لایه محتوا است که شامل دو زیرلایه است که به عنوان قالب محتوا و کاربرد محتوا شناخته می گردد.

لایه های شبکه ملی اطلاعات

همچنین در راستای الزامات بالا دستی، شش لایه به صورت عمودی باید در کلیه لایه های فوق رعایت گردد. این لایه ها عبارت اند از: مدیریت یکپارچه، سالم سازی و امنیت، پدافند غیرعامل، الزامات شکوفایی و تقنینی، الزامات حاکمیت داده و الزامات فرهنگی.

لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات متشکل از چه بخشی هایی است؟

همان طور که در قسمت پیش در در توضیح نمای کلان شبکه ملی اطلاعات مطرح شد، لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول خدمات پایه و ابزارهای ضروری و بخش دوم خدمات کاربردی که در ادامه هر یک توضیح داده می گردد.

اجزای کلیدی خدمات پایه و ابزارهای ضروری

اجزای کلیدی خدمات پایه و ابزارهای ضروری شامل خدمات ابری پایه، زیست بوم سیستم عامل، زیست بوم جویشگر، خدمات پایه مکانی و نقشه، پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی، کلید عمومی و گواهی های دیجیتال، سکوهای ارایه خدمت دیجیتال، مخازن، کتابخانه ها و APIهای لازم است.

خدمات ابری پایه

این خدمات شامل خدمات زیرساخت ابری یا IaaS مخفف Infrastructure as a Service، خدمات بسترهای ابری یا PaaS مخفف Platform as a Service و خدمات ابری نرم افزاری SaaS مخفف Software as a Service بوده و با هدف بهبود زیرساخت های اطلاعاتی و زیرساخت های توزیع محتوا در مراکز داده ابری شبکه ملی اطلاعات ارایه خواهند شد. در مورد خدمات ابری نرم افزاری ارایه این خدمات و به طور کلی XaaS بنا به اقتضای مدل کسب وکار خدمات و استراتژی های خدمت دهندگان ارایه خواهد شد. ارایه خدمات به صورت SaaS مشکل بسیاری از وابستگی ها را حل خواهد نمود.

ارایه خدمات خدمات ابری نرم افزاری مشکل بسیاری از وابستگی ها را حل خواهد نمود

زیست بوم سیستم عامل

سیستم عامل در شبکه ملی اطلاعات شامل انواع سیستم های عامل نظیر سیستم عامل سرور، سیستم عامل رومیزی، سیستم عامل تلفن همراه، سیستم عامل کارت های هوشمند، سیستم عامل سامانه های صنعتی و ویژه، سیستم عامل مورداستفاده در تجهیزات اینترنت اشیا و سیستم عامل نهفته شده تجهیزات است. استقلال و پایداری در حوزه سیستم عامل خصوصا در حوزه های نظامی و امنیتی و مراکز حیاتی دارای اولویت بسیار بالایی است و وابستگی به شرکت های انحصاری خارجی (شرایط موجود) خصوصا در حوزه های راهبردی و حیاتی قابل قبول نیست. بنابراین استفاده از سیستم عامل بومی در نسخه رومیزی، سرور و سیستم های کنترل صنعتی برای کلیه مراکز نظامی و امنیتی و همچنین استفاده از سیستم عامل متن باز سفارشی سازی شده در نسخه رومیزی، سرور و سیستم های کنترل صنعتی برای همه زیرساخت های حیاتی اجباری خواهد بود.

استقلال و پایداری در حوزه سیستم عامل خصوصا در حوزه های نظامی و امنیتی و مراکز حیاتی از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و وابستگی به شرکت های انحصاری خارجی (شرایط موجود) خصوصا در حوزه های راهبردی و حیاتی قابل قبول نیست

زیست بوم جویشگر

زیست بوم جویشگر بومی شامل مواردی نظیر خدمات موتور جست و جو، رایانامه، مترجم، مرورگر، دانشنامه و نقشه شکل خواهد گرفت.

خدمات پایه مکانی و نقشه

خدمات پایه مکانی و نقشه به عنوان یکی از مهمترین خدمات پایه، دارای نمونه های داخلی قدرتمند و متناسب با نیازهای کاربران می باشد بنابراین تمامی دستگاه ها موظف اند از خدمات نقشه داخلی استفاده نمایند.

پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی

پیغام رسان ها/شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای ارتباطی کاربران امروزه به زیست بومی برای توسعه خدمات و کسب وکارها نیز تبدیل شده اند. بنابراین شکل گیری حداقل یک پیغام رسان اجتماعی با ظرفیت 50 میلیون کاربر فعال و با امکان کسب سهم از کاربران منطقه و بین الملل از اقدامات ضروری در حوزه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

شکل گیری حداقل یک پیغام رسان اجتماعی با ظرفیت 50 میلیون کاربر فعال و با امکان کسب سهم از کاربران منطقه و بین الملل از اقدامات ضروری در حوزه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود

کلید عمومی و گواهی های دیجیتال

در مورد خدمات کلید عمومی به طور عمده با همکاری دستگاه های اجرایی مسئول ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه و بخش خصوصی و دفاتر اسناد رسمی زیرساخت لازم فراهم خواهد شد.

سکوهای ارایه خدمت دیجیتال

سکوها یا پلتفرم های خدمات نرم افزاری (PaaS) در واقع ابزار اصلی توسعه خدمات را برای توسعه دهندگان فراهم می نمایند که در طرح کلان خدمات شبکه ملی اطلاعات در لایه دوم آورده شده است که توسط مراکز داده و شرکت های بخش خصوصی در حال ارایه در شبکه ملی اطلاعات است و با توسعه مراکز داده در قطب مراکز داده و خدمات ابری توزیع شده تقویت خواهد شد. این سکوها برای مقاصد گوناگون می توانند به صورت پویا استفاده شوند و مقیاس پذیری خدماتی که توسط آن ها ایجاد می گردد از ویژگی های شاخص آن ها است.

مخازن، کتابخانه ها و APIهای ضروری

برای آن دسته از وابستگی ها به خدمات خارجی از جمله کتابخانه ها، مخازن، APIها و SDKها مکانیزم های مقابله با محدودیت های ایجاد شده توسط فراهم نماینده های خارجی برای کسب و کارهای ایرانی، پیش بینی خواهد شد.

لایه خدمات کاربردی

در این بخش روی خدمات کاربردی تمرکز شده است که به عنوان نرم افزارها یا خدمات اصلی شبکه توسط کاربر برای تحقق اهداف کاربر از بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. این خدمات بسیار متنوع هستند اما در این گفت وگو با توجه به اسناد بالادستی همچنین با توجه به میزان کاربرد آن ها در شبکه ملی اطلاعات به خدمات دولت الکترونیکی، خدمات دیجیتال، خدمات صوت وتصویر فراگیر، ناوبری، خدمات اینترنت اشیاء و خدمات تحلیل داده می پردازیم.

اجزای کلیدی خدمات کاربردی شامل خدمات دولت الکترونیکی، خدمات دیجیتال و خدمات اینترنت اشیا است.

خدمات دولت الکترونیکی

خدمات دولت به دولت یا G2G بین تمامی دستگاه های موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری، به وسیله مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران و با رعایت مقررات مربوطه صورت می پذیرد.

ایجاد زیرساخت های توسعه خدمات دولت الکترونیکی و شکل گیری این گونه خدمات با مشارکت بخش خصوصی به گونه ای که اشتراک داده ها و خدمات دستگاه های دولتی و نهادهای حاکمیتی به وسیله مرکز تبادل اطلاعات ملی و الزام اتصال تمامی دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی به این مرکز و ارایه خدمات به یکدیگر توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می گردد.

تمامی دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی ملزم به گگرددن داده ها و محتوای ملی بر روی کسب وکارهای دیجیتال کشور بدون تبعیض با در نظر دریافت ملاحظات امنیت ملی، امنیت عمومی و حفظ حریم خصوصی افراد هستند و سازمان فناوری اطلاعات ایران به وسیله شرکت های توسعه ای خود برای فراوری APIهای مجاز برای انتشار عمومی در شبکه ملی اطلاعات و مزیت رقابتی برای استارت آپ ها و کسب وکارهای ایرانی اقدام می نمایند.

تمامی دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی ملزم به گگرددن داده ها و محتوای ملی بر روی کسب وکارهای دیجیتال کشور بدون تبعیض با در نظر دریافت ملاحظات امنیت ملی، امنیت عمومی و حفظ حریم خصوصی افراد هستند

خدمات دیجیتال

خدمات دیجیتال شامل خدماتی نظیر تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و حمل و نقل، گردشگری، سرگرمی و ... است که بخش هایی از آن ها به صورت دیجیتالی عرضه یا مدیریت می گردد و موجب تسهیل زندگی روزمره کاربران با استفاده از شبکه ملی اطلاعات است، این خدمات با استفاده از بخش خصوصی و شرکت های نوآفرین متناسب با برنامه کسب وکار خود در این حوزه فعالیت می نمایند.

خدمات اینترنت اشیا

در راستای تحقق اهداف مربوط به اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات، حمایت از سرمایه گذاری برای فراوری تجهیزات سخت افزار و سنسورهای IOT و پلتفرم های اینترنت اشیا با استفاده از توان داخلی و ظرفیت های سازمان توسعه ای لازم است.

تشویق به کارگیری جایگزین های مناسب آزاد/متن باز و غیر انحصاری به جای تجهیزات و نرم افزارهای انحصاری الزام آور است.

ایجاد و مدیریت سکوهای کاربردهای عمومی اینترنت اشیاء (کشاورزی، مدیریت منابع آب و حمل ونقل) اجتناب ناپذیر است و در نهایت استفاده از خدمات در کاربردهای اینترنت اشیاء نظیر ذخیره سازی ابری، نرم افزارهای ابری، خدمات امنیتی ابری و غیره موردنیاز کسب وکارهای مرتبط با اینترنت اشیاء توسط فراهم نمایندگان داخلی انجام خواهد شد.

سکوهای نرم افزاری داخلی در چه بخشی از شبکه ملی اطلاعات قرار می گیرند؟

همان طور که در بخش خدمات شبکه ملی اطلاعات توضیح داده شد سکوها یا پلتفرم های خدمات نرم افزاری یا همان PaaS در واقع ابزار اصلی توسعه خدمات را برای توسعه دهندگان فراهم می نمایند که در طرح کلان خدمات شبکه ملی اطلاعات در لایه دوم آورده شده است و توسط مراکز داده و شرکت های بخش خصوصی در حال ارایه در شبکه ملی اطلاعات است و با توسعه مراکز داده در قطب مراکز داده و خدمات ابری توزیع شده تقویت خواهد شد.

این سکوها برای مقاصد گوناگون می توانند به صورت پویا استفاده شوند و مقیاس پذیری خدماتی که توسط آن ها ایجاد می گردد از ویژگی های شاخص آن ها است.

لایه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات برای کاربران نهایی چگونه است؟

لایه دسترسی کاربر شبکه ملی اطلاعات در واقع یکی از اجزاء لایه­ زیرساخت ارتباطی است همانطور که توضیح داده شد لایه زیرساخت ارتباطی سه شبکه اصلی شامل؛ شبکه هسته، شبکه تجمیع و شبکه دسترسی دارد که در واقع کاربران شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه دسترسی از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره برداری می نمایند.

کاربران شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه دسترسی از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره برداری می نمایند. این شبکه ها با توجه به شرایط جغرافیایی و مالی نقاط مختلف کشور و با استفاده از فناوری های مختلف توسط اپراتورهای دارای پروانه ارایه خدمت می نمایند

این شبکه ها با توجه به شرایط جغرافیایی و مالی نقاط مختلف کشور و با استفاده از فناوری های مختلف توسط اپراتورهای دارای پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، ایجاد می شوند و ارایه خدمت می نمایند و موظف اند متناسب با طرح کلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در چارچوب الزامات پروانه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خدمات شبکه ملی اطلاعات را با رعایت الزامات مندرج در سند تبیین ارایه نمایند.

شبکه دسترسی دارای پوشش کشوری خدمات پهن باند با لحاظ آمایش سرزمینی و مطالعات بازار و با هدف ارایه خدمات پهن باند بومی و ارایه محتوا و خدمات حاکمیتی توسعه خواهد یافت.

به منظور رعایت الزامات عدالت اجتماعی به ویژه در تخصیص منابع خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به توسعه خدمات دسترسی در مناطق محروم و کم برخوردار اقدام خواهد نمود.

انتهای پیغام/

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24881

به "شبکه ملی اطلاعات و عدم وابستگی نرم افزاری، ایجاد پیغام رسانی با 50 میلیون کاربر از خدمات پایه شبکه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه ملی اطلاعات و عدم وابستگی نرم افزاری، ایجاد پیغام رسانی با 50 میلیون کاربر از خدمات پایه شبکه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید