خبرنگاران تکذیب شد: ایزوله نبودن شبکه اجتماعی دانش آموزان

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- بعضی شبکه های اجتماعی نامعتبر در تازه ترین فضاسازی خود در مورد عدم مالکیت آموزش و پرورش یا اختصاصی نبودن یا ایزوله نبودن شبکه شاد به انتشار اخباری کذب پرداخته اند که با پیگیری از مسوولان آموزش و پرورش این خبر تکذیب شد.

خبرنگاران تکذیب شد: ایزوله نبودن شبکه اجتماعی دانش آموزان

پس از تعطیلی مدارس به دنبال شیوع کرونا، آموزش و پرورش کشور تصمیم به راه اندازی شبکه ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد، گرفت. در پی این تصمیم بعضی شبکه های اجتماعی وابسته به گروه های معاند مدعی شدند که شبکه اجتماعی دانش آموزان ایزوله نیست و وابسته به دیگر شرکت های پیغام رسان است، خبری که وزارت آموزش و پرورش با اطلاعیه ای درباره آن به تمام شایعات سرانجام بخشید.

شایعه: ایزوله نبودن شبکه اجتماعی دانش آموزان

پاسخ به شایعه: وزارت آموزش و پرورش درباره شبکه آموزشی دانش آموز(شاد) با صدور اطلاعیه ای در مورد نحوه فرایندی که منجر به شکل گیری این شبکه شد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ضمن تکذیب بعضی اخبار کذب در مورد عدم مالکیت آموزش و پرورش یا اختصاصی نبودن یا ایزوله نبودن شبکه یا امثال این گونه ادعاهای نادرست خاطر نشان می سازد که این نرم افزار توسط نهادهای دانشگاهی کشور آنالیز و تایید شده است.

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفندماه تعطیل شد. گرچه این اقدام بنا به گزارشات منتشر شده در مدیریت و کنترل شیوع بیماری بین30 تا50 درصد تأثیر مستقیم و مثبت داشته و مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز نهاده شد؛ لکن رشته ارتباط و پیوند حضوری معلم و دانش آموز را در بیش از 700 هزار کلاس و 100 هزار مدرسه گسست. این وزارتخانه از ابتدا با شعار آموزش تعطیل نمی گردد در صدد احیای پیوندهای معلم و دانش آموز بر آمد. در گام اول با هماهنگی و همکاری سازمان صدا و سیما پخش زنده دروس به جامانده دانش آموزان از این طریق دنبال شد. این اقدام گرچه توانست تا حدودی فضای حاکم در میان خانواده ها و نگرانی ها را کنترل کند، اما به هیچ وجه تأمین کننده احتیاجهای آموزشی دانش آموزان نبود. مهمترین نقص این فضا، ناتوانی در تعامل معلم- دانش آموز و کنترل و راهنمایی فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی کشور بود. از این رو این وزارتخانه با تعامل تنگاتنگ با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه اندازی شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش آموز کرد. در ابتدا تصور بر این بود که تعامل با پیغام رسان های داخلی می تواند تأمین کننده این احتیاج باشد. اما اختصاصی نبودن این فضا، عدم همراهی مناسب پیغام رسان ها با بخش فنی برای انجام تست های مورد احتیاج، عدم تامین ویژگی های خواسته شده آموزش و پرورش از سوی پیغام رسان ها و بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست بعضی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانش آموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش مورد مطالبه جدی معلمان و متخصصان فنی و تربیتی نهاده شد. بنابراین آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکه ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد گرفت. در پی این تصمیم کلیه شرکت های پیغام رسان مشارکت کننده از جمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی گپ که خدمات خود را برای آنالیز به آموزش و پرورش ارایه نموده بودند کنار گذاشته شدند که امری معمول در روابط کارفرمایی-پیمانکاری است.

متعاقب آنالیز های تخصصی برای یافتن پلتفرم اختصاصی، مجموعه همراه اول و ایرانسل برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شدند. با معین شروط فنی بسیار سخت گیرانه و پذیرش آن از سوی همراه اول، توافق نامه ای برای ایجاد شبکه آموزشی دانش آموز موسوم به شاد بین دو طرف به امضا رسید و پروانه بهره برداری (لایسنس) کلیه پلتفرم های مربوط به شاد در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول به وزارت آموزش و پرورش بصورت نامحدود به شد. نهایتاً با بهره گیری از توان متخصصان جوان و نخبه کشور، کوشش شبانه روزی هر دو طرف و موفقیت آمیز بودن تست های سخت گیرانه برای جلوگیری حداکثری از بروز خطاهای احتمالی، شبکه تعاملی شاد در روز پنجشنبه 21 فروردین مقارن با ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عج) راه اندازی شد.

در حالی که راه اندازی این شبکه در روز تعطیل صورت پذیرفت در کمتر از 8 ساعت کاری، تعداد نصب این نرم افزار تا هنگام نگارش این اطلاعیه به بیش از 1 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است. مراجعه بیش از 90 درصد مدیران دوره ابتدایی به سامانه و راه اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس ها در طول این مدت کوتاه نشان از تصمیم درست و سریع آموزش و پرورش در این خصوص دارد. خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راه اندازی نموده که معلمان و دانش آموزان می توانند به راحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

معتقدیم در حوزه پلتفرم احتیاج به اعمال حاکمیت از نوع مالکیت وجود دارد اما در سطح سرویس و خدمات آماده همکاری همه جانبه با بخش خصوصی و ارایه دهندگان خدمات آموزش مجازی برای اتصال به پلتفرم شاد برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان هستیم اما اجازه ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی از جمله پیغام رسان ها داده نخواهد شد. جزئیات این همکاری در روزهای آینده از سوی این وزارت خانه منتشر خواهد شد.

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9708

به "خبرنگاران تکذیب شد: ایزوله نبودن شبکه اجتماعی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تکذیب شد: ایزوله نبودن شبکه اجتماعی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید