خبرنگاران انباشت قدرت حیدری پشت سد کورتانیدزه

به گزارش مجله آزمون اول، تهران- خبرنگاران- ملی پوش اسبق کشتی ایران را هر چند که با تبحر در فن فتیله پیچ در تشک می شناسند اما مصاف او با غول گرجستانی بیش از فنون نابش در یاد دوستداران این رشته مانده است.

خبرنگاران انباشت قدرت حیدری پشت سد کورتانیدزه

داستان زندگی علیرضا حیدری رییس فدراسیون کشتی پهلوانی به زمانی بازمی شود که وی در سال 1997 گام به اردوی تیم ملی گذاشت و توانست در زمانی کوتاه خود را به یکی از اعضای اصلی تیم تبدیل کند. او در این سال در مسابقات دنیای کراسنویارسک در ترکیب تیم ملی بود و در وزن 85 کیلوگرم کشتی می گرفت و همه رقیبان را تا نیمه نهایی مقتدرانه شکست داد اما در این مرحله برابر لتگاتچز قهرمان آن سال پیکارهای دنیای، باخت و به عنوان سوم رسید. با وجود این شکست، حیدری به عنوان فنی ترین کشتی گیر مسابقات انتخاب شد. این انتخاب نشان داد که ستاره ای نوظهور در آسمان کشتی ایران در حال ظهور است.

حیدری سال بعد و در مسابقات دنیای تهران کولاک کرد و در همان وزن 85 کیلوگرم با شکست تمام رقیبان خود به عنوان قهرمانی دنیا رسید؛ عنوانی که با غلبه بر یوئل رومرو کوبایی در مرحله نیمه نهایی برای ملی پوش کشورمان جذابیت چندانی داشت. او در فینال با شکست ماگومد ابراگیموف مقدونیه ای به عنوان قهرمانی رسید.

حضور مقتدرانه در تشک کشتی و فنون نابی که حیدری اجرا کرد طرفداران این رشته را به وجد آورد او در فتیله پیچ کردن حریفان تبحر خاصی داشت و با این شگرد بسیاری از بزرگان کشتی را زمین گیر کرد. تغییر وزن و حضور حیدری در وزن 97 کیلوگرم ستاره بخت این کشتی گیر را کم سو کرد زیرا در این وزن کشتی گیری حضور داشت که برای مبارزه با او باید تمام جوانب را رعایت کرد.

نخستین آوردگاه حیدری در این وزن مسابقات دنیای استانبول بود که سال 1999 برگزار گردید و حیدری در آن مسابقات تا فینال بالا رفت اما در این مرحله به سعید مرتضی علی اف روسی باخت و نایب قهرمان شد. البته حریف اصلی حیدری در این وزن علی اف نبود بلکه کشتی گیر نامدار گرجستان از سال 2000 به مانعی برای افتخارآفرینی ملی پوش ایرانی تبدیل شد.

درحالی که بسیاری از کارشناسان حیدری را شانس نخست کسب مدال طلای المپیک 2000 سیدنی می دانستند اما رویارویی او با الدار کورتانیدزه گرجستانی نتیجه ای جز شکست نداشت و حیدری به عنوان ششم رسید. داستان گرجستانی ها و حیدری سرانجام ناپذیر بود و در دنیای سال 2001 این بار نوبت به گئورگی گوگشلیدزه بود تا با ضربه کردن ملی پوش ایرانی دست وی را از مدال کوتاه کند.

پس از سه ناکامی متوالی در شروع سده بیستم، مسابقات دنیای تهران در سال 2002 حیدری را احیا کرد و او در این مسابقات تا مرحله فینال تمام رقیبان را با اقتدار شکست داد. کورتانیدزه به تهران آمده بود و در سوی دیگر جدول منتظر حیدری ماند. این فینال هم حریف گرجی را فن کمر در کمر برد و قهرمان شد. سال بعد در دنیای 2003 نیویورک حیدری بازهم برای سومین بار در فینال و در حالت کلینچ مغلوب کورتانیدزه شد.

اما چه زمانی باید انتقام گرفت. المپیک در آتن برگزار می شد و حیدری در دسته 97 باید در سرزمین افسانه های یونانی به مصاف غول گرجستانی می رفت، آیا امکان گذر از دست های توانمند این نابغه گرجستانی وجود داشت؟ بعضی مدعی بودند که حیدری پیش از مسابقه مطرح کرد، می رود تا برای چهارمین بار به او ببازد اما نتیجه کشتی به شکل دیگری رقم خورد. حیدری کورتانیدزه را شکست داد و دست او را از مدال طلای المپیک کوتاه کرد. غول گرجستانی حذف و حیدری به مرحله نیمه نهایی رسید؛ جایی که باید ماگومد ابراگیموف کشتی گیر روسی تیم ملی ازبکستان روبرو می شد. حیدری آن ملاقات را واگذار اما در رده بندی با شکست دانیل کورمایر آمریکایی به عنوان سوم بسنده کرد.

اما سال 1392 و جام دنیا پهلوان تختی در تهران بهانه ای برای حضور کورتانیدزه به عنوان رییس فدراسیون گرجستان در این پیکارها و ملاقات با 2 دوست و البته رقیب قدیمی یعنی رسول خادم و علیرضا حیدری بود.

الدار لوکا کورتانیدزه که آن سال 42 ساله بود، پس از سال ها دوری از میدان های مبارزه، آن سال در جام تختی به روی تشک رفت و در نخستین کشتی خود مقابل کشتی گیر جوان تیم ترکیه در یک کشتی نزدیک با نتیجه 12 بر 10 باخت و در میان ابراز احساسات تماشاگران کشتی دوستان ایرانی حاضر در سالن ورزشی شهدای هفتم تیر تهران برای همواره از دنیای کشتی خداحافظی کرد.

او همچنین در بازی های آسیایی 1998 بانکوک، 2002 بوسان، 2006 دوحه مدال طلای رشته کشتی را از آن خود کرد و چهار عنوان قهرمانی قاره کهن را در کارنامه دارد.

حیدری که در مقطعی کاپیتان تیم ملی کشتی ایران بود، توانست 6 مدال رنگارنگ از آوردگاه های دنیا و المپیک کسب کند. یک مدال برنز المپیک، یک طلا، سه نقره و یک برنز دنیای از مهمترین افتخارات او است. وی هم اکنون رییس فدراسیون کشتی پهلوانی است.

علیرضا حیدری این نام آور کشتی ایران، پهلوانی است که در اوج آمادگی با بوسیدن چهار گوشه تشک کشتی در روز شانزدهم خردادماه ‪ 87‬و در خلال جام دنیا پهلوان تختی در کرمانشاه بعد از شکست برابر جعفر دلیری برای همواره از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9973

به "خبرنگاران انباشت قدرت حیدری پشت سد کورتانیدزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انباشت قدرت حیدری پشت سد کورتانیدزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید