جزئیات گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر عراق

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق از مشترکات مستحکمی برخوردارند که دو کشور را به هم پیوند می دهد، گفت: نتایج و ثمرات پیوند استراتژیک بین ایران و عراق از دو کشور فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می نماید.

جزئیات گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر عراق

به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق، با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و مردم این کشور، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق از صندلی ویژه ای برخوردار است و امنیت و ثبات عراق را امنیت خود می دانیم و از حضور این کشور مسلمان همسایه در تعاملات منطقه ای حمایت می کنیم.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه ای دارند و عملکرد آن ها در مرز های عراق و سوریه غلط و برخلاف مصالح منطقه بوده است، گفت: این روز ها بازی پیچیده آمریکایی ها در عراق را شاهد هستیم و طبیعی است که این سیاست ها کمکی به برقراری امنیت و ثبات در عراق نخواهد کرد و اوضاع را پیچیده تر می نماید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها همیشه نقش تخریبی در منطقه داشته اند، بر مخالفت ایران با هرگونه مداخله خارجی در امور منطقه تاکید نمود و گفت: مسائل منطقه باید به وسیله کشور های خود منطقه حل و فصل گردد.

روحانی با اشاره به ظرفیت های بالای همکاری تهران و بغداد در زمینه های مالی و تجاری و تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه مهم راه آهن شلمچه - بصره و بعلاوه تعریف نقشه راه همکاری های مالی و تدوین راهبرد مالی - تجاری دو کشور، توضیح داد: ایران و عراق می توانند با توسعه همکاری های خود، به اسم دو اقتصاد مکمل همدیگر را پوشش دهند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم در این تبادل نظر ضمن تبریک عید سعید قربان به دولت و مردم ایران، روابط دو کشور را بسیار محبت آمیز و مستحکم توصیف کرد و بر کوشش برای توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط و تداوم همکاری های دو جانبه و منطقه ای دو کشور در آینده تاکید نمود.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: در 8 سال گذشته با کوشش و مدیریت شما شاهد افزایش سطح همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بغداد و تهران بودیم و توافقات خوبی بین دو کشور برای همکاری در زمینه طرح ها و پروژه های مشترک حاصل شد که امیدوارم این توافق ها از جمله پروژه اتصال راه آهن دو کشور که سال ها راکد مانده بود، هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی گردد.

الکاظمی بعلاوه در این گفت و گوی تلفنی بار دیگر از حمایت های دولت و مردم ایران از دولت و مردم عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش و بعلاوه برقراری صلح و ثبات و امنیت در این کشور، قدردانی کرد.

آژانس مسافرتی: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله وبلاگ فروش: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 27036

به "جزئیات گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید