انتخابات 2022 برزیل؛ بولسونارو به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد؟

به گزارش مجله آزمون اول، همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان مالی، ابطال پرونده های فساد علیه لولا داسیلوا رئیس جمهوری سابق و تا حدی هم سرنوشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در انتخابات 2020، سبب شده تا شانس پیروزی ژائیر بولسونارو در انتخابات سال آینده برزیل کمرنگ گردد.

انتخابات 2022 برزیل؛ بولسونارو به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد؟

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

برزیل از جمله کشورهایی است که از شروع شیوع همه گیری کووید-19، رکوردهای حیرت انگیز موارد ابتلا و جانباختگانش، یکی از تیترهای اصلی اخبار کرونایی رسانه های دنیا بوده اما وجود نام ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری این کشور در صدر فهرست ناقضان دستورالعمل های بهداشتی و انکارنمایندگان وخامت این بیماری سبب شده تا تنور انتخابات ریاست جمهوری 2022 برزیل از هم اکنون داغ گردد. به بیان دقیق تر باید دید آیا پس از دونالد ترامپ، بولسونارو دومین رئیس جمهوری پوپولیست قاره آمریکا خواهد بود که هم پای وجود شماری دلایل دیگر، کرونا طومار ریاست جمهوری تک دوره ای آن را در هم می پیچد یا خیر.

همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی و ابطال پفراینده های فساد علیه لولا داسیلوا، رئیس جمهوری پیشین برزیل سبب شده تا تداوم حضور بولسونارو در سِمت ریاست جمهوری پس از انتخابات 2022 در هاله ای از تردید قرار گیرد. با افزایش محبوبیت و درصورت پیروزی احتاقتصادی داسیلوا، بولسونارو نخستین رئیس جمهوری تک دوره ای برزیل خواهد بود.

بولسونارو در حالی در انتخابات 2018 از رقیب خود پیشی گرفت که از همان ابتدا، وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ، نگرش نظامی گری، حمایت از سیاست های راست گرایانه موجب تشدید اختلافات در این کشور شد. هم اکنون با عبور از نیمه سکانداری چهار ساله ریاست جمهوری برزیل، اظهارات اخیر بولسونارو این برآورد را به وجود آورده که شاید در صورت ناکامی در انتخابات سال آینده، از تحویل قدرت به طور مسالمت آمیز طفره برود.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت، اگر او به ارتش دستور دهد تا برای برقرای نظم و قانون، خیابان ها را قبضه کند؛ این فرمان اجرا خواهد شد.

شنیدن این جمله ها از رئیس دولتی که خود از فرماندهان ارتش بوده و در دوره ریاست خود، کابینه ای با حضور پر رنگ افراد نظامی تشکیل داده، ابهامات و هراس از کوشش های او برای سیاسی کردن ارتش را افزایش داده است.

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری برزیل

برزیل پس از اعلام استقلال از پرتغال (هفتم سپتامبر 1822)، حدود هفتاد سال دارای نظام سلطنتی بود و از سال 1889 میلادی، در این کشور حکومت جمهوری فدرال اعلام شد. در طول سال های نخست حیات رژیم جمهوری، برزیل یک دیکتاتوری نظامی بود، اما در سال 1894 میلادی نخستین رئیس جمهوری غیرنظامی (پرودنته دِ مورایس Prudente de Morais) در اولین انتخابات برگزیده شد.

شهفرایندان برزیلی، دوم اکتبر 2022 (10 مهر 1401) برای تعیین سی ونهمین رئیس جمهوری این کشور آمریکای لاتین برای یک دوره چهار ساله پای صندوق های رای می فرایند.

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری در برزیل دو مرحله ای بوده به طوریکه اگر هیچ یک از کاندیداها نتواند 50 درصد آرا را به دست بیاورد، تعداد معدودی از نامزدهایی که در دور نخست، بیشترین آرا را کسب نموده اند، حق شرکت در دوم را دارند. بدین ترتیب در انتخابات دور دوم، قطعاً یکی از نامزدها نصف به علاوه یک را احراز خواهد نمود.

همچنین برزیل از جمله کشورهایی است که فرآیند رای دهی در افراد بالای 16 سال (تا 70 سال) به صورت اجباری اجرا می گردد. به این ترتیب برای شهفرایندانی که بدون ارائه گواهی موجه و قانونی در انتخابات شرکت ننمایند، جریمه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

سیستم رای گیری در برزیل شامل تشخیص هویت، رای دادن و شمارش آرا، تمام الکترونیکی و با استفاده از صندوق های الکترونیکی صورت می گیرد که در آن هر نامزد با یک شماره انتخاباتی تعیین شده است. در سال 2000 میلادی، رای گیری به شیوه الکترونیکی کامل مورد تایید و تصویب دیوان عالی انتخابات نهاده شد و انتخابات سال 2002 و پس از آن انتخابات تا هم اکنون در سراسر برزیل با این روش برگزار می گردد.

بولسونارو پیشتر با انتقاد از نظام رای گیری الکترونیکی بر بازگشت این کشور به نظام رای گیری کاغذی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 تاکید نمود.

برزیل دارای یک نظام چند حزبی با احزاب سیاسی متعدد است؛ به این ترتیب نامزدها می توانند هم از سوی احزاب، هم به صورت ائتلافی و هم به صورت مستقل و انفرادی (غالبا هیچ یک از طرف ها به تنهایی قادر به کسب حداکثر آرا نیستند) در مهم ترین رقابت سیاسی این کشور اعلام کاندیداتوری نمایند.

نامزدهای انتخابات 2022

از راست؛ ژائیر بولسونارو، لولا داسیلوا، لوئیس انریکه ماندتا، لوسیانو هاک، ژوآئو دوریا

آخرین نظرسنجی ها

بر اساس نظرسنجی اجرا شده توسط موسسه اطلس (consultora Atlas) که بر اساس جمع آوری داده ها از سه هزار و 721 شهفرایند برزیلی، نتایج احتاقتصادی انتخابات این کشور در دور نخست و مرحله دوم را شبیه سازی نموده است، ژائیر بولسونارو با کسب 32.7 درصد و لولا داسیلوا با کسب 27.4 درصد آرا، هر دو به مرحله دوم راه خواهند یافت.

سرخیو مورو، ثیرو گومِس و لوئیس انریکه ماندتا به ترتیب با 9.7، 7.5 و 4.3 در رده های بعدی نامزدها در دور نخست انتخابات به لحاظ کسب بیشترین آرای مردمی قرار دارند.

و اما در مرحله دوم انتخابات، سناریو برای رئیس جمهوری فعلی برزیل تغییر نموده و داسیلوا با کسب 44.9 درصد آرا از بولسونارو با 36.9 درصد آرا پیش خواهد افتاد.

نتایج نظرسنجی اجرا شده حاکی از آن است که تعداد آرای کسب شده توسط ثیرو گومِس و اِنریکه ماندتا نیز از بولسونارو فراتر خواهند رفت (گومِس با44.7 در مقابل 36.9) و (ماندتا با 46.6 در برابر 36.9).

به این ترتیب به نوشته تارنمای براسیل اکونومیا اگر موعد انتخابات برزیل امروز بود، بولسونارو با شکست در برابر لولا داسیلوا قطعا کرسی ریاست جمهوری خود را از دست می داد.

موسسه آماری پودردیتا برزیل (Poderdata) نیز اخیرا (15 آوریل، 26 فروردین) بر اساس نظرسنجی اجرا شده از سه هزار و 500 شهفرایند برزیلی از 12 تا 14 آوریل نشان داد، داسیلوا رئیس جمهوری پیشین با کسب 52 درصد آرا در دور دوم انتخابات، بولسونارو نظامی سابق ارتش با 34 درصد آرا را مغلوب می نماید.

با این حال بر اساس تحقیقات این مرکز آماری، شکست بولسونارو تنها به پیشتازی داسیلوا محدود نشده و لوسیانو هاک مجری تلویزیونی نیز با کسب 48 درصد آرا از وی پیشی می گیرد.

براساس نظرسنجی های اجرا شده از سوی موسسه آیپک (IPEC) نیز در یک سال به جامانده تا انتخابات ریاست جمهوری 2022، لولا 50 درصد حمایت شهفرایندان را در مقابل 38 درصد رأی بولسونارو، از آن خود نموده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24602

به "انتخابات 2022 برزیل؛ بولسونارو به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات 2022 برزیل؛ بولسونارو به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید